Langkah Pengajaran

Langkah 1

a)  Guru menunjukkan beberapa jenis gambar makanan 
b)  Murid-murid menamakan makanan tersebut dengan berpandukan jawapan murid, guru    
     menerangkan bahawa makanan boleh dikategorikan kepada beberapa kumpulan iaitu, protein,   
     karbohidrat, vitamin, lemak, garam galian dan sebagainya.

Langkah 2
a)  Guru menunjukkan piramid makanan kepada murid dan menerangkan tentang piramid makanan
b)  Guru bersoal jawab tentang piramid makanan yang  telah dilihat.
c)  Guru meminta murid-murid melukis piramid makanan dan melabelkannya.






Langkah 3

a)  Guru memainkan lagu animasi makanan seimbang.
b)  Guru besoal jawab tentang lagu animasi yang telah diperdengarkan.

c)  Guru menyuruh murid dalam kumpulan menyenaraikan makanan yang berkhasihat untuk badan. 




Langkah 4

a)  Guru meminta setiap murid menulis 5 ayat tunggal dengan menggunakan perkataan yang telah 
     dibincangkan dalam kumpulan masing-masing.  menunjukkan piramid makanan kepada murid  
     tentang piramid makanan 

b) Murid-murid menulis ayat tunggal dengan kemas dan cantik dalam buku latihan.



Penutup


          Membuat rumusan mengenai pengajaran yang telah diajar dan menanyakan soalan kepada murid tentang apa yang telah pelajari. Seterusnya menonton video clip




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment