Langkah 1
a) Guru menunjukkan beberapa jenis gambar makanan
a) Guru menunjukkan beberapa jenis gambar makanan
b) Murid-murid menamakan makanan tersebut dengan berpandukan jawapan murid, guru
menerangkan bahawa makanan boleh dikategorikan kepada beberapa kumpulan iaitu, protein,
karbohidrat, vitamin, lemak, garam galian dan sebagainya.
Langkah 2
menerangkan bahawa makanan boleh dikategorikan kepada beberapa kumpulan iaitu, protein,
karbohidrat, vitamin, lemak, garam galian dan sebagainya.
Langkah 2
a) Guru menunjukkan piramid makanan kepada murid dan menerangkan tentang piramid makanan
b) Guru bersoal jawab tentang piramid makanan yang telah dilihat.
c) Guru meminta murid-murid melukis piramid makanan dan melabelkannya.
a) Guru memainkan lagu animasi makanan seimbang.
Langkah 3
a) Guru memainkan lagu animasi makanan seimbang.
b) Guru besoal jawab tentang lagu animasi yang telah diperdengarkan.
Langkah 4
Penutup
c) Guru menyuruh murid dalam kumpulan menyenaraikan makanan yang berkhasihat untuk badan.
Langkah 4
a) Guru meminta setiap murid menulis 5 ayat tunggal dengan menggunakan perkataan yang telah
dibincangkan dalam kumpulan masing-masing. menunjukkan piramid makanan kepada murid
tentang piramid makanan
b) Murid-murid menulis ayat tunggal dengan kemas dan cantik dalam buku latihan.
Penutup
Membuat rumusan mengenai pengajaran yang telah diajar dan menanyakan soalan kepada murid tentang apa yang telah pelajari. Seterusnya menonton video clip
0 comments:
Post a Comment